Hefbomen probleem constateren en verkennen

Pagina top navigatie elementen

Hefbomen en katrollen

Probleem constateren en verkennen

Transcript

LEERKRACHT: Maar Karel die had ook een piano staan.
LEERLING: Hoe krijgen ze die naar beneden?
LEERKRACHT: Ja, nou is natuurlijk de vraag, er is geen lift waar ie doorheen past, ja, en hij is echt ontzettend zwaar.

LEERLING: En dan uit het raam hangen, zo met een touw.

LEERKRACHT: Ja, ik vond het eigenlijk wel grappig dat je ziet met wat voor ideeën de kinderen komen, met een plank over de trap en dan naar beneden laten glijden. Tot natuurlijk de bouwlift die je overal ziet om een piano naar beneden te laten, ja, naar beneden te krijgen. Maar er waren ook een paar kinderen, ik geloof twee groepjes, die kwamen op de katrol. De katrol zeg maar vast aan het gebouw, wat je bij vroegere gebouwen natuurlijk gewoon ziet om daarmee de piano naar beneden te krijgen.

LEERLING: Staalkabels en over de katrol die hieraan vastzit (laat zien op zijn tekening). En dat mannetje (wijst aan) trekt zo (doet voor) en dan gaat de piano naar beneden.
LEERKRACHT: Ja, en hoe gaat die piano nu? Die piano hangt aan dit touw?
LEERLING: Ja. Het is geen touw, het is een staalkabel.
LEERKRACHT: Oké, een staalkabel. (…)
LEERLING: En die trekt hem, die trekt hem en die trekt hem en die staalkabel die rolt zo (doet voor).

LEERKRACHT: Dus als je inderdaad een plank zo zet (wijst aan op het bord), maar ja, ik, ik ga hem niet opvangen, eh, sorry hoor, maar eh…
LEERLING: Kijk, hij gaat zo naar beneden (wijst aan op de tekening) en daar staat dan de muur dus dan knalt hij tegen de muur aan.
LEERLINGEN: Ja!
LEERKRACHT: Ja, dan knalt ie tegen de muur aan en is de muur dan nog heel of de piano nog heel denk je?
LEERLING: Ik denk de piano en de muur kapot.
LEERKRACHT: Ja, dat denk ik ook dus dat is denk ik niet wat ik wil. Daar word ik niet zo blij van denk ik. Wie had nog een ander idee bedacht?
LEERLING: Uit elkaar schroeven.
LEERKRACHT: Die vind ik heel erg origineel. Gewoon uit elkaar halen, in een doos stoppen en in kleine stukjes naar beneden. Vindt alleen, een echte piano vindt dat niet leuk, daar raakt ie van ontstemd. Ik heb nog andere ideeën gehoord, volgens mij van Anne en Rivana?
LEERLING: Bij een verhuizing heb je altijd zo’n auto en die gaat dan met een plank omhoog en dan kunnen de spullen naar beneden.
LEERKRACHT: (tekent op het bord) Een soort lopende band en dan gaat die, die plank die kan dan helemaal omhoog en die gaat dan ook weer naar beneden toe. Dan kun je die piano er zo op zetten.
LEERLING: Maar daar is die piano toch veels te zwaar voor?
LEERKRACHT: Met een hijskraan, dat kan, een grote kraan erbij, een kraan kost ongeveer, ik heb dat vroeger ook gehad waar ik werkte, 250 euro per uur, voorrijkosten van 1000 euro voor één piano. Dan kan je hem beter uit het raam duwen en naar beneden laten kukelen.

LEERLING: (tekent op het bord) En hier zit dan de katrol. En hier zit dan nog een katrol. Dit is een hele lange pijp dan. En ehm, dan gaat…dan zit hier een staalkabel door het raam dus de staalkabel die gaat dan hier naartoe, en hier naartoe en hier naartoe….
LEERKRACHT: Ja, dat is duidelijk.
LEERLING: En dan gaat ie hier naar beneden en dat poppetje, hier staat dan een poppetje, die trekt aan dat touw en de staalkabel en dat ie (wijst naar piano) uh, uh, uh en dan gaat ie zo naar beneden.

LEERKRACHT: We hebben twee katrollen. Jacco, welke heb jij getekend? Welke van de twee?
LEERLING: Een vaste katrol.
LEERKRACHT: De vaste katrol. Bij deze ene, de eerste, de vaste katrol…
LEERLING: Die gaat naar beneden.
LEERKRACHT: Zit hier (wijst aan op de tekening op het bord) de pijl, die hadden ze straks bij Mireille met de hefboom, dat is de kracht. Dan wil ik mijn pen weer hebben. Dus dit is de kracht. Hoe gaat ie nou verder want de kracht zit hier nog steeds op die manier (tekent een pijl op het bord). Maar waar zit daar (wijst aan) de kracht? Eigenlijk heb ik hier nu op dit punt dus de kracht eigenlijk verlegd in plaats van dat ik het zelf omhoog moet trekken gebruik ik de katrol zodat de katrol, zodat die hem naar beneden kan trekken terwijl hij omhoog gaat.

Omschrijving

In dit fragment poneert de leerkracht een probleem: ‘Hoe krijg je een zware piano naar beneden in een flat zonder lift?’. De leerlingen bedenken in groepjes een oplossing en maken daar een tekening van. De oplossingen worden centraal besproken. Eén van de oplossingen is het gebruiken van een katrol. De leerkracht legt vervolgens uit hoe een katrol werkt. Voor tips over hoe je als leerkracht een leergesprek met leerlingen op een goede manier kunt leiden, klik je hier.

Lesbeschrijving gehele lessenserie Hefbomen en katrollen

Kijkwijzer

1) Zie je dat de open vraag ‘Hoe krijgen ze de piano naar beneden?’ (0:00) de leerlingen stimuleert tot het bedenken en uitwerken van oplossingen? Het gaat niet om het ene goede antwoord maar om het verkennen van verschillende ideeën.

2) De leerkracht inventariseert de ideeën van de leerlingen. Hij geeft geen directe mening over wat het beste idee is. Zie je dat hij door prikkelende beweringen wel laat merken welke ideeën niet geschikt zijn? Wat is het effect daarvan op leerlingen, denk je?
 ‘Maar ja, ik ga hem niet opvangen, eh, sorry hoor, maar eh….’
 ‘Ja, dan klapt hij tegen de muur aan en is de muur dan nog heel of de piano nog heel, denk je?’
 ‘Een echte piano vindt dat volgens mij niet leuk, daar raakt hij ontstemd van’
 ‘250 euro per uur, voorrijkosten van 1000 euro per uur. Dan kan je hem beter uit het raam duwen en naar beneden laten kukelen.’
 
Opdracht
Wissel uit:
Lees de tekst over ‘hernemen en teruggeven’ van uitspraken van leerlingen. Welke elementen herken je bij de manier waarop deze leerkracht met de leerlingen communiceert? Gebruik zo nodig het transcript van dit filmfragment.

lesfasen